Płodność dla wielu kobiet jest tematem problematycznym, dlatego tym wpisem rozpocznę cykl edukacyjny dotyczący wpływu diety na płodność i przebieg ciąży. Dzisiaj, na dobry początek, będą tylko luźne przemyślenia 😉

 Po kilku latach obserwacji zauważyłam, że niestety większość pań zaczyna zwracać uwagę na swój sposób odżywiania dopiero w momencie, kiedy dowiedzą się o ciąży. Najczęściej jest to już 6-7 tydzień, czyli wbrew pozorom troszkę za późno. Drugim powszechnie panującym problemem jest teoria, która mówi, że zachcianki ciążowe powinny być spełniane, bo…

  1. ciąża to nie choroba i można jeść wszystko,
  2. organizm poprzez zachcianki pokazuje, czego potrzebuje,
  3. szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko.

I o ile faktem jest, że zdrowa ciąża to nie choroba, ludzki organizm jest wybitny i szczęście przyszłej mamy jest bardzo ważne to zarówno dieta kobiety w ciąży jak i mamy karmiącej istnieje i jest to prawidłowa, zdrowa dieta a hasło “karmię, jem wszystko” promowane przez @mamalekarz jest super potrzebne, ale warto zapoznać się z nim bliżej, bo nie oznacza ono wypijania 2l napoi gazowanych dziennie, paczki chipsów do serialu każdego wieczora i zupki chińskiej popołudniami 🙂 Jako dietetyk i mama dwójki zawsze będę promowała zdrowy umiar, bo “wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę” [Paracelsus]. Poza wymagającymi stanami chorobowymi, jestem całkowitą przeciwniczką popadania w skrajności. Nie uznaję cheat meal, bo dieta, którą proponuję swoim pacjentom jest dobrana indywidualnie zgodnie z ich upodobaniami. I co najważniejsze – działa 🙂 Zupełnie osobnym tematem, o którym również będę pisać jest ortoreksja, czyli obsesja związana ze zdrowym stylem życia. Ortoreksja dotyczy coraz większej ilości osób, również kobiet w ciąży a szczególnie kobiet, które starają się w nią zajść, dlatego warto jeszcze raz podkreślić, że umiar ma ogromne znaczenie, bo jak widać nawet zdrowe jedzenie może prowadzić do niezdrowych nawyków! 

Wracając do tematu – postanowiłam odpowiedzieć w tym wpisie na kilka ważnych pytań, które często pojawiają się w kontekście planowania ciąży. 

  • Czy sposób odżywiania przed zajściem w ciążę ma wpływ na zdrowie dziecka?

Sposób odżywiania przed zajściem w ciążę ma wpływ zarówno na przebieg ciąży jak i na zdrowie mamy i dziecka już po porodzie. Każda kobieta w wieku rozrodczym powinna szczególnie dbać o styl życia, ponieważ nie wszystkie ciąże są planowane, życie pisze różne scenariusze a kiedy zdarzy się, że ciąża nas zaskoczy to mimo tego nasz organizm będzie dobrze przygotowany i lepiej sobie poradzi z tym ogromnym wyzwaniem. 

  • W jaki sposób styl życia kobiety przed ciążą wpływa na przebieg ciąży?

Badania pokazują, że kobiety, które dbały o zdrowe nawyki przed ciążą częściej kontynuują je w trakcie trwania ciąży i mają prawidłowe przyrosty masy ciała. Dzięki temu są mniej narażone na cukrzycę ciążową oraz nadciśnienie i stan przedrzucawkowy. Zdrowa, zbilansowana dieta pozwala na utrzymanie odpowiedniej masy ciała, a warto pamiętać, że wraz ze wzrostem BMI wzrasta ryzyko bólu miednicy w trakcie ciąży, zakażeń układu moczowo-płciowego, krwotoków poporodowych, zakrzepicy żył głębokich, nietrzymania moczu w wyniku makrosomii płodu. Poprzez nawyki utrzymywania zdrowej diety kobiety mogą również zminimalizować nudności i wymioty w trakcie ciąży! Jest to bardzo częsta przypadłość – dotyczy prawie 80% ciężarnych! Zostało wykonane badanie na 8 tys. kobiet na rok przed zajściem w ciążę. Po analizie ich diet okazało się, że kobiety, które spożywały więcej ryb, owoców morza i warzyw cebulowych a także wypijały duże ilości wody nie miały problemów z niepowściągliwymi wymiotami w trakcie ciąży! Jeżeli wcześniejsze powody nie były przekonujące to przynajmniej z tego powodu warto o siebie zadbać już wcześniej bo jest to dolegliwość, która bardzo niszczy komfort życia i psychikę kobiety w ciąży

  • Myślę o ciąży – kiedy zmienić swoje nawyki żywieniowe?

Jak pisałam wyżej, kobieta  w wieku rozrodczym powinna zawsze dbać o dobre, zdrowe nawyki, ale jeżeli do tej pory miałaś z tym problem a planujesz ciążę – co najmniej 3 lub 6 miesięcy wcześniej:

✅skontroluj swój stan zdrowia,

✅wprowadź prawidłową dietę najlepiej z pomocą dietetyka, który włączy do niej produkty propłodnościowe,

✅jeżeli masz nadwagę – postaraj się zrzucić zbędne kilogramy.

✅zadbaj o regularną aktywność fizyczną,

✅zadbaj o regularne picie wody,

✅zadbaj o dobry sen,

✅naucz się radzić sobie ze stresem!

  • Jak zadbać o zdrową dietę planując ciążę?

Jeżeli chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe, na początku powinnaś nauczyć się wybierać odpowiednie produkty podczas codziennych zakupów spożywczych i eliminować te te złym składem. Jeżeli chcesz się tego nauczyć z moją pomocą kliknij tutaj. Jeśli już umiesz czytać etykiety – zastosuj kilka prostych wskazówek a doskonale wpłynie to zarówno na Twoje zdrowie jak i przygotowanie do ciąży:

✅zadbaj o prawidłową masę ciała,

✅spożywaj posiłki w regularnych odstępach,

✅wprowadź do diety zielone warzywa – między innymi zmniejszają ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu oraz zbyt niskiej masy urodzeniowej dziecka.

✅zadbaj o suplementację kwasem foliowym (jeśli masz stwierdzoną mutację genu MTHFR – koniecznie poszukaj kwasu foliowego w formie zmetylowanej!

✅wprowadź do jadłospisu pełnowartościowe białko – chude mięsa, jaja, ryby (tutaj zwracaj uwagę na jakość),

✅jedz dobre tłuszcze, unikaj tłuszczy trans!

✅zadbaj o źródła jodu w diecie,

✅wprowadź do diety produkty mleczne – dla równowagi nie wybieraj ani produktów mlecznych beztłuszczowym (0%) ani pełnotłustych – jak wspominałam wcześniej najważniejszy jest umiar, dlatego proponuję Ci produkty mleczne 1,5 lub 2%. Warto też wspomnieć, że bardziej tłuste produkty mleczne mają pozytywny wpływ na płodność,

✅jedz kolorowe warzywa i owoce,

✅niedobór żelaza w trakcie ciąży jest bardzo często rozpoznawany, dlatego warto zadbać o odpowiedni poziom żelaza już wcześniej,

✅nawadniaj się,

✅wprowadź regularną aktywność fizyczną,

✅Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca suplementację witaminy D w ilości 2000 IU dziennie! Moja rada – sprawdź najpierw swój poziom witaminy D we krwi i wtedy dobierz z pomocą lekarza odpowiednią dawkę.

  • Czy planując ciążę mój partner również powinien zmienić dietę?

Oczywiście i nie tylko dietę ale ogólnie pojęty styl życia! Planowanie ciąży to wspólne starania, dlatego panowie również powinni zadbać o swoje zdrowie. W jaki sposób?

✅przejście na zdrową i zbilansowaną dietę – witaminy E, C, D i minerały cynk, selen dobrze wpływają na jakość nasienia,

✅wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej – aktywność fizyczna poprawia wydolność organizmu, wpływa na zwiększenie produkcji testosteronu, ale warto zaznaczyć, że mówimy tutaj o treningach bez nadmiernego forsowania organizmu!

✅odstawienie wszelkich używek – alkohol, papierosy obniżają płodność i inne funkcje seksualne u mężczyzn,

✅unikanie stresujących sytuacji, nauka radzenia sobie ze stresem,

✅wykonanie badań okresowych

Mam nadzieję, że te odpowiedzi pozwoliły Ci chociaż trochę zrozumieć, dlaczego tak ważne jest dbanie o styl życia zanim pojawią się te dwie wymarzone kreski na Twoim teście ciążowym 🙂 W kolejnym wpisie dowiesz się jak powinna wyglądać prawidłowa dieta w ciąży, jak zmienia się kaloryczność przez kolejne trymestry i czy będąc w ciąży musisz obawiać się…swojego kota!

Literatura:

 

  1. Gaskins A. J. i wsp., Physical activity and television watching in relation to semen quality in young men, “British Medical Journal”, 2012.
  2. R. Osta, N. Grandpre, N. Monnin, J. Hubert, I. Koscinski, Hypogonadotropic hypogonadism in men with hereditary hemochromatosis, “Basic and Clinical Andrology” 2017, 27:13
  3. Bręborowicz G., Banaszewska B, Położnictwo i ginekologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010
  4. Leszczyńska S., Dieta dla płodności, Wydawnictwo Zwierciadło, 2017

Jeżeli chcesz umówić się na konsultację do dietetyka – kliknij tutaj!

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*